اين تكنولوژي داده های صوتی تلفنی را فشرده كرده و در طول خطوط داده سيگنال كه امروزه برای ارتباط اينترنت و اينترانت استفاده می شود انتقال می دهد. VoIP بطور قابل توجهی سخت افزارها و فضای فيزيكی مورد نياز برای پشتيبانی از اين تكنولوژی را كاهش می دهد. در هر شبكه داده ديجيتالی اينترنت و اينترانت مقدار زيادی از پهنای باند استفاده نمی شود. تكنولوژی اين پهنای باند راكد را مورد استفاده قرار داده و از آن برای انتقال داده صوتی همراه با داده های ديجيتالی بجای استفاده از خطوط  (PSTN)استفاده می كند.


 


 

 

 

مزایای VoIP

 هزينه
هزينه پياده سازی IP-Telephony بسيار کمتر از پياده سازی سيستم تلفني معمولي است. مهمترين علت آن اين است که اين تکنولوژي از يک شبکه براي انتقال Voice  و داده استفاده مي کند. بعنوان مثال هزينه تلفن براي تماسهاي راه دور به شدت کاهش مي يابد. مي توان گفت هزينه پياده سازي سيستم  IP-Telephony  براي يک شرکت با 450 کاربر موجب صرفه جويي 20-30 درصدي در مقايسه با پياده سازي سيستم تلفني قديمي مي شود. بدون شک مهمترين مزيتي که مي توان براي سيستمهاي VoIP در نظر گرفت کاهش هزينه ها مي باشد. بعنوان مثال در صورتيکه ارتباط  دو محلي که با سيستم VoIP تجهيز گرديده اند از طريق لينک Point to Point برقرار گردد، کل هزينه هاي ارتباطي بين اين دو دفتر از بين خواهد رفت يا در صورت ارتباط بين الملل اين هزينه ها تا سطح بسيار چشمگيري کاهش خواهند داشت. همچنين از آنجايي که شماره ها به  IP Phoneها اختصاص داده مي شوند در صورت تغيير محل کاربر هزينه هاي جابجايي يا انتقال شماره تلفن از بين خواهد رفت.

 

نگهداری پشتيبانی
از آنجائيکه سيستم  IP-Telephony  از تکنولوژي مشابهي که براي داده وجود دارد استفاده مي کند، مزاياي زيادي براي کارکنان بوجود خواهد آورد. در برخي از شرکتها مديريت و بهره بري سيستم تا30  درصد افزايش مي يابد. همچنين هزينه نگهداري و پشتيباني به مقدار قابل توجهي کاهش مي يابد.
 

انتقال، افزودن و تغييرات
سيستم   IP-Telephony  بعد از پياده سازي، به آساني قابل استفاده مي شود. شما قادر به داشتن سرويسهايي متنوعي خواهيد بود: بعنوان مثال به هر جاي دنيا که سفر مي کنيد مي توانيد تلفن خود را به همراه ببريد و نيازي نيست که شماره تلفن خود را عوض کنيد در ضمن در صورت استفاده از تلفن هزينه آن بسيار کمتر از حالت عادي خواهد بود. برخي شرکتهاي خدماتي نظير  Skype  خدماتي را براي ايجاد و دريافت تماس مي دهند که براي استفاده شما فقط نياز به داشتن اينترنت هستيد. همچنين  VoIP يک سيستم ديجيتال مي‌باشد که خدمات زيادي را به همراه  Voice با قيمتهاي بسيار خوب مي‌دهد مانند  Call Redirection،Video Conversation، Audio Conference،Call Recording، CDR Reporting، Call Queing و ....

 

 امکانات بي شمار
با توجه به اينکه در سيستم VoIP اطلاعات بصورت ديجيتال رد و بدل مي شوند با استفاده از امکانات نرم افزاري ميتوان به قابليتهاي بسياري دست يافت. بعنوان مثال امکان CDR گرفتن از تماسهاي برقرار شده، محدود کردن تماس با مقصد خاص براي همه يا براي گروهي از کاربران يا حتي براي يک نفر، امکاناتي مثل Call Waiting، Call Forward، Call Transfer، Call Parking، Call Pickup، Ring Group، Follow Me و...، همچنين امکان ارسال تماس به صندوق صوتي يا امکان پخش پيغام صوتي، امکان اضافه کردن address book از طريق تلفن يا web، افزايش يا کاهش امکانات مورد نياز از طريق web براي کاربران، امکان برقراري تماسهاي تصويري با توجه به نوع IP Phone، عدم وجود محدوديت براي افزايش تعداد کاربران، امکان ارسال يا دريافت فاکس از طريق سيستم فوق و ....


شرکت مهندسی مارال با بهره مندی از یرندهای معتبر حوزه Voice over IP اقدام به ایجاد شبکه های VoIP برای شرکت ها و سازمان ها می نماید. با راه اندازی این سیستم شرکت ها و سازمان ها مزیت های زیادی بهره مند می شوند که از مهمترین آنها صرفه جویی در هزینه ها و استفاده از سرویس های ارزش افزوده می باشد.

مراحل پیاده‌سازی یک شبکه VoIP به شرح ذیل است:

تعریف نیازهای سیستم‌ VoIP

بررسی قابلیت‌های شبكه گسترده موجود

اطمینان از آمادگی بستر شبكه محلی

اطمینان از آمادگی بستر ارتباطی میان سایت‌ها

تعریف معماری و ابزار مدیریت كارایی